Ауторка: Гордана Јаневска
Место: Доња Каменица
Категорија: Места
Ова црква представља најоригиналнији и највреднији уметнички споменик Епархије тимочке. Основа цркве је у облику уписаног крста. Засведена је полуобличастим сводом, а њено кубе почива на пандантифима. На западној страни је припрата са спратом, чији су бочни делови надвишени кулама. Архитектура је комбинација романике, готике и моравске архитектуре. Живопис цркве је од изузетне вредности, и стилски и иконографски. Неке од фресака су јединствене у српском средњевековном сликарству. Сматра се да су живопис радила два мајстора, а посебно благо чине ктиторске композиције и портрети властелина са богатством детаља у приказивању њихове одежде. Изузетне уметничке вредности су представе Тајна вечера, Благовести, Богородица Одигитрије са Христом, Успење Пресвете Богородице и јединствена представа загрљених Светих Ратника Теодора Тирона и Теодора Стратилата на коњима, као и циклуси из живота.
Мала црква, храм, светиња коју нам је дала прошлост неко каже да је грађена на темељима 12. или 13. века, можда је саграђена у 14. веку а можда и у 15.веку. И ко год да је градио да ли Шишмани господари видинског царства или непознати властелин деспота Михајла, да ли је била придворна или манастирска, бугарска или српска, сада је ту, драгуљ који пркоси времену око седам векова на издигнутој , стеновитој тераси изнад леве обале Трговишког Тимока у селу Доња Каменица близу Књажевца на обрисима Старе планине.
Ктитор је цркву посветио пресветој Богородици. Она представља најоригиналнији и највреднији уметнички споменик Епархије тимочке. Храм је малих димензија, али веома занимљиве архитектуре чијим се складним пропорцијама ствара утисак монументалности. По својој несвакидашњој архиктетури црква не припада ни једном стилу. Она је комбинација романике, готике и моравске архитектуре.
Основа је у облику неправилног крста. Црква има куполу и спратну припрату над којим су две мање куле-звоници. Испред припрате првобитно је био изграђен и дрвени спратни трем, који се види само на фрескама модела храма.
Данас су од трема остали само камен и темељ. Сељаци и градитељи за изградњу овог храма брижљиво су прикупљали песак, каменчиће и речне облутке из Трговишког Тимока а сигу можда из пећине оближње Баранице. Зидно сликарство сложеног иконографског програма носи одлике палеолошког стила.Неке од фресака су јединствене у српском средњевековном сликарству.
Сматра се да су живопис радила два мајстора, а посебно благо чине ктиторске композиције и портрети властелина са богатством детаља у приказивању њихове одежде. У олтару су композиције Богородице с Христом и анђелима. Фреске, тј. иконе у првој зони постављене су поред стојећих фигура светитеља и портрета ктитора, док су у вишим зонама сцене из циклуса Великих празника, Тајна вечера и Страдања Христовог. У приземљу припрате су слике светих ратника-коњаника који јашу загрљени, владарски портрети, Богородичин циклус. Циклуси св. Петке, св. Николе и портрет ктитора са породицом илустровани су на спрату и кулама припрате.
Конзервација архитектуре и сликарства завршена је 1958.године.