GDE JE NESTALA KULTURA NA DAR?

Ukoliko ste pratili rad Društva za akademski razvoj u protekle četiri godine, sigurno ste zapazili da je jedan od najvećih projekata koje je ovo udruženje realizovalo upravo kampanja za očuvanje i promociju kulturne baštine u Srbiji – Kultura na DAR. Nakon svake okončane sezone, naše udruženje se suočava sa nekoliko bitnih pitanja, od čijih odgovora zavisi sudbina iste.

Prvo pitanje je: ŠTA SMO POSTIGLI DO SADA?

Do 31. avgusta 2017. godine uspeli smo da izvedemo četiri sezone ove kampanje, kao i da pokrenemo projekat koji je na neki način nusproizvod kampanje, a koji je još uvek u začetku – Čuvari nasleđa. Te četiri sezone rezultirale su stvaranjem preko stotinu kratkometražnih filmova i fotografija na temu kulturne baštine naše zemlje, u čijem je stvaranju učestvovalo preko dve stotine ljudi najrazličitije životne dobi. Uspeli smo da zainteresujemo ljude iz najudaljenijih krajeva Srbije, kao i da damo prostora mladim generacijama, koje će naslediti kulturnu baštinu i brinuti o njoj. Veoma smo ponosni na svakog autora i autorku koji su nam ukazali poverenje i izdvojili svoje dragoceno vreme kako bi učestvovali u plemenitom poduhvatu očuvanja i promocije kulturne baštine Srbije.

Drugo pitanje je: DA LI SMO OSTVARILI CILJ?

Prve sezone, cilj nam je bio da projekat ima neki odziv. Nismo razmišljali o tome koliki i kakav, već da jednostavno to bude makar simbolično. Skoro puna sala Biblioteke grada Beograda na svečanoj dodeli nagrada bio je razlog da štikliramo odgovor.

Druge sezone, cilj nam je bio da nadmašimo prvu sezonu, kako po broju radova, tako i po broju učesnika u kampanji. Puna sala za venčanja u Gradskoj opštini Novi Beograd na svečanoj dodeli nagrada bio je razlog da i ovaj odgovor štikliramo.

Treće sezone, cilj nam je bio da izađemo malo dalje u javnost i probamo da animiramo još veći broj ljudi da učestvuje u kampanji. Krcata prostorija u Muzeju Vuka i Dositeja u kojoj je održana svečana dodela nagrada bio je razlog da s velikim oduševljenjem štikliramo i ovaj odgovor.

Četvrte sezone, cilj nam je bio da promovišemo i novi vid učešća, kroz fotografije kao najnoviju oblast. Poprilično ispunjena sala Narodne biblioteke Srbije bio je razlog da i ovog puta štikliramo odgovor.

Glavni cilj kampanje jeste očuvanje i promocija kulturne baštine Srbije, kroz stvaranje radova koji javnosti prikazuju najdragocenije delove kulturne baštine Srbije u najboljem svetlu, ili pak u onom svetlu kakvom se danas nalaze. Budući da smo tek zagrebali po površini kulturnog bogatstva koji krije naša zemlja, ovaj odgovor još uvek nije štikliran do kraja.

Treće pitanje je: ŠTA DAR IMA OD TOGA?

Verovatno će zvučati kao klasičan kliše koji koriste sve nevladine organizacije u zemlji gde je biti član iste skoro jednako kao biti domaći izdajnik i strani plaćenik, ali u materijalnom smislu DAR od ovog projekta nema apsolutno ništa. Ipak, s druge strane u onom duhovnom, filantropskom smislu ima mnogo. Znate, nije svejedno kada ulažete sopstveno vreme, koje ponekad nije čak ni slobodno, nego ga bukvalno kradete od poslovnih, ljubavnih i drugih obaveza, u nešto za šta znate da vam se u zemlji gde su pare najbitnija stvar na svetu, ne isplati novčano. Još kada tome dodate da u tome niste sami, nego da sa vama rade drugi ljudi koji ulažu isto, onda vam dođe da se dodatno zapitate čemu sve to? Zar ne možemo da radimo nešto profitabilnije? Da li je bolje da ne radimo ništa onda? Međutim, stvari nikad nisu tako jednostavne. Da DAR funkcioniše po principu neke kompanije, kojoj je samo profit bitan, sigurni smo da bi već prve godine stavili ključ u bravu i batalili sve. Na našu sreću to ipak nije slučaj. DAR je oduvek bio kohezivni element koji okuplja ljude iz različitih sfera i oblasti, sa ciljem da se zajedničkim snagama uradi nešto korisno i za društvo i za pojedince. Kroz DAR je prošlo preko stotinu mladih ljudi, koji su svi do jednog ostavili svoj pečat u udruženju. Imali smo i uspone i padove i probleme i rešenja, ali ono što nikada nismo gubili jeste NADA… Dobro, nije baš tako, gubili smo i nadu, ali nikada nismo gubili INAT. Onaj trenutak kada želite da uradite nešto, a ispred vas je brdo problema, put ispresecan preprekama, provalijama i čudovištima koja čekaju vaš pad da vas pokupe i odvedu u mrak; kada vam se čini da svima oko vas ide mnogo bolje, lakše, da se ceni ono najgore, a potcenjuje ono najbolje. E tada se pali naš inat.

Nije svejedno kada nešto radite radi profita i kada nešto radite iz čistog entuzijazma. Idealno je da se te dve stvari poklope, ali je to izuzetno retko (barem u našem slučaju). Ipak, smatramo da nikakav profit ne može da zameni trenutak kada autorima najboljeg filma u kategoriji ljudi od svega 9 i 8 godina pružate ruku za čestitanje i simbolične nagrade, a za uzvrat dobijete pogled pun sjaja i osmeh koji otkriva zahvalnost za to što ste prepoznali njihov trud. Ništa ne može da zameni trenutak kada pune sale Biblioteke grada Beograda, Gradske opštine Novi Beograd, Muzeja Vuka i Dositeja i Narodne biblioteke Srbije gledaju u vas, slušaju vas, tapšu vam i zahvaljuju vam na svemu što ste učinili, kao da ste upravo sišli sa olimpijskog podijuma i doneli zlato kući. Ništa ne može da zameni svaku pojedinčanu poruku koju smo tokom svih ovih godina dobijali od vas, ljudi koje nismo čak ni upoznali, a koji su nam davali podršku i bodrili nas da istrajemo do kraja. E zato je DAR svih ovih godina radio i živeo.

Četvrto pitanje je: DA LI SMO SAMI U SVEMU TOME?

Kampanja Kultura na DAR od samog početka ne bi bila moguća da DAR nije imao pomoć prijatelja, odnosno darodavaca. Zaključno sa četvrtom sezonom, možemo reći da smo imali čast da dobijemo podršku preko 50 različitih institucija, kulturnih i medijskih ustanova i privatnika. Nekada dobijemo podršku samo za jednu sezonu, nekada podrška preraste u sponzorstvo svake sezone, a nekada razvijemo i prijateljski odnos da možemo da računamo na pomoć i u drugim projektima. Darodavci i prijatelji su razlog zbog kojeg DAR uspeva da pozitivno uzvrati autorima i autorkama za trud uložen u očuvanje i zaštitu kulturne baštine naše zemlje.

Pored darodavaca i prijatelja, tu su i stručnjaci koji takođe žrtvuju svoje vreme i dele svoje znanje kako bi svaka sezona protekla u najboljem redu. Tu naravno mislimo na članove stručnog žirija, u čijem sastavu se nalaze ljudi koji su najbolji u svojim oblastima, a ipak nam za svoje učešće u našoj kampanji nikada nisu tražili nikakva finansijska sredstva. Mi smo im na tome izuzetno zahvalni i zaista cenimo to što su našu kampanju prepoznali kao nešto vredno cimanja i ulaganja.

Peto pitanje: ŠTA DALJE?

Budući da se ambijent za rad na jednoj ovakvoj kampanji iz godine u godinu pogoršava, kao, uostalom i čitava situacija u kulturi, za novu sezonu biće potrebno još više truda i rada. Biće nam potrebna podrška, kako „starih“ darodavaca i prijatelja, tako i novih, jer Kultura na DAR treba da ima svoj 5. nastavak, za koji želimo da bude najambiciozniji do sada.

S tim u vezi, moramo odmah da kažemo da Kultura na DAR 5 nije počela 1. septembra, kao što je u protekle tri sezone bio slučaj (prva sezona počela je u julu). Ipak, to ne znači da Kulture na DAR 5 neće biti. Početak nove sezone zakazan je za 1. februar 2018. godine. To znači da ćemo imamo dovoljno vremena da zajedno sa svima vama učinimo petu sezonu najboljom do sada, a cilj je sasvim jasan – ANIMIRANJE LJUDI DA SE INTERESUJU ZA KULTURNU BAŠTINU SRBIJE I SVOG KRAJA. Bez ljudi koji vole kulturu, istoriju i tradiciju; koji su spremni da se posvete očuvanju svega toga, nema budućnosti za kulturno bogatstvo naše zemlje.

Očuvajmo naše nasleđe zajedno,

Milan Simonović
pomoćnik koordinatora kampanje
Kultura na DAR 5

Preporučite:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *